Min vej og de valg jeg har truffet i livet, er præcis som alle andres, præget af de oplevelser der har defineret hvem jeg er, og hvilke værdier jeg står for – som menneske og som fagperson.
Ikke at jeg kan og vil skille de sider af mit liv ad, for de mennesker jeg arbejder med og for, skal mødes af mig, og mine medarbejdere, med ubetinget ligeværdighed og i erkendelsen af, at kun livsbetingelser definerer hvem der sidder på hvilken side af bordet.
Vi, som fagpersoner, har en viden og erfaring som KUN kan anvendes og komme i spil mod udvikling og forandring, hvis vi evner at forstå, at kun det enkelte menneske er ekspert i eget liv. At der altid er en god intention med den enkeltes handlinger, og at i den intention er guld at hente mod en dybere forståelse. En forståelse som kun kan opstå hvis relation og kontakt er ægte og uden fordomme.
Der skal lyttes før vi handler!
Jeg bliver provokeret over de kasser vi af al magt forsøger at få mennesker til at passe i, og når vi udelukkende peger på mennesket som problemet når der kommer støj i vores agenda. Ofte er det åbenlyst at få ændringer i tænkning, holdning og tilgang kan skabe tillid og trivsel.
Jeg er ikke udpræget samfundskritiker, og har forståelse for de kasser og systemer vi har bygget op i omsorgssystemet. Jeg forstår godt frustrationen hos de betjente der igen og igen kaldes ud til den psykisk syge borger der opleves som en trussel for de sygeplejersker der skal give medicin. Sygeplejersker der har monstertravlt og har mange (alt for mange) besøg på deres rute, og som oplever at den tid der bruges til at vente på politiet, går fra andre borgere der har behov for besøg. Spild af tid og brug af systemet og absolut ikke til gavn for borgeren, der ofte efterlades med endnu mere angst, uro og oplevelsen af at være til besvær.
Mennesker er unikke og har hver historie med sig. De borgere jeg brænder allermest for kan ikke følge den lige vej og alle de rammer og regler vores samfund består af. Hvis vi skal gøre os forhåbninger om at slå følgeskab og få tilladelse til at vejlede og guide, skal vi ud af boksen, hvor udsatte mennesker ofte befinder sig.
Relationer og specialiseret viden om kompleksiteten i de udfordringer der er, er kodeordet til trivsel og arbejdsro for alle. Færre indlæggelser, færre overgreb på både borger og implicerede fagpersoner. Hvor svært kan det være?
Derfor har jeg etableret Flexstøtte.
Da jeg som helt nyuddannet sygeplejerske mødte sundhedsvæsenet, var det på en aftenvagt på en ortopædkirurgisk afdeling. Ansvarshavende sygeplejerske berettede om den ”trælse patient”, og omtalte ham som ” alkoholikeren på stue 7, der ikke fatter at han ikke må stå ud af sengen med ny opereret hofte”.
Senere samme aften drak jeg en kop kaffe og talte med Jens, som patienten hed. Jens fortalte at han var chef i et murerfirma, og var flov over at han havde underrapporteret til lægen, da denne havde spurgt om hans alkoholvaner. Jens havde sagt at han højst drak 2 øl efter fyraften, men sandheden var nærmere at der røg 8-10 øl ned i løbet af en arbejdsdag. Jens og jeg talte om hvad abstinenser gør ved et menneske og at hans uro og udfordringer med at blive i sengen, kunne skyldes dette. Vi aftalte at Jens skulle bede om medicin mod abstinenser, og overveje at gå i behandling efter indlæggelsen. Resten af indlæggelsen kunne Jens følge anvisningerne.
Jens havde god grund til at underrapportere, for både kørekort, privatliv og job var på spil, for ikke at tale om skammen over at skulle se sit problem i øjnene uden at være forberedt.
Helle blev i 2024 tildelt en pris som en af de 25 kvindelige iværksættere man bør kende, baseret på virksomhedsdrift af sociale virksomheder.
Helle har læst og uddannet sig inden for følgende fag:
Helle har solid erfaring med at etablere sociale tilbud for en meget udsat målgruppe, og har målbare resultater der viser at dette er lykkedes.
Bla blev et af hendes etablerede tilbud udvalgt af socialstyrelsen i 2019 som et tilbud med særlig god praksis, og både Socialtilsyn Syds og Socialtilsyn Midts tilsynsrapporter på de etablerede tilbud fra 2018 til 2024 samt trivselsundersøgelser på tilbuddene viser, at hun evner at etablere og drive sociale tilbud af høj kvalitet.